تبلیغات
کانون دانشجویان صنایع دستی دانشگاه میراث فرهنگی - گفتار دوم:هنر و زیبایی در عهد گوتیک(فلسفه هنر آکوییناس

هنر و زیبایی از دیدگاه آکوئیناس

قدیس توماس آکوئیناس ، غایت سیرروح را به سوی جاودانگی می دانست ، و پیوستن به ملکوت و حق از نظر او عقل تا آنجا به کار می آید ، که دفع شبه کند ، و به یاری آن ، با روحیه جدید عصر تعقل سکولار مقابله نماید . اما عقل فقط قادر به رسوخ به عالم متافیزیک است . که غیر مستقیم یا قیاس درک شدنی است . فقط از راه الهام و مکاشفه غیبی است که عالم فوق الطبیعه ای که خداوند درآن حیات و اسماء و صفات خود را ظهور می بخشد ، درک می شود . بنابراین ، به صرف عقل نمی توان این عالم سوم ، عالم ورای عالم دوم معقولات و قیاسات و عالم اول محسوسات را دریافت .

درتئوری هنر آکوییناس ، کلمات کاملا انتزاعی و عقلانی ارسطو ، درآثاری چون(( فن خطابه )) ((‌فن شعر )) و (( اخلاق  نیکوماخوسی ))‌به مثابه منابع و مواد اصلی تفکر نظری ، درباب هنر حضور به هم رسانده اند . از نظر گاهی دیگر ، آکوییناس از نوعی خود آگاهی و التفات ، نسبت به ساحت روحانی و معنوی حس و جمال اشیاء و امور ((اشیاء و امور زیبا )) بهره گرفته که بذات ، برعرفان نو افلاطونی دیوتوس آریوپاگوسی بنیاد نهاده شده ، و مطابق زیبایی شناسی ارسطویی ((‌مشایی )) تفصیل یافته است . این دقایق ونکات درشرحی برفصل چهارم (( رساله درسماع الهی ))‌دیونوس طرح شده است .

از نظر آکوییناس هنر به مثابه عادتی خاص ، یا مهارتی متکسبه از سوی عقل عملی تلقی می شود ، که ((‌عقل بالقوه ‌آدمی ))، به طور بسیط به اقتضای مسائل عملی ، آن را طلب می کند . هما ن طور که فرم و دوراندیشی ، به مشابه اساس عادت علمی ، درمباحث اخلاقی ، (( دلیل معقول انجام امور است )) هنر نیز به مثابه نوعی عادت ، (( دلیل معقول ساختن اشیاء )) تلقی می شود ، این دو سرشت و عادت عملی به هم مشتبه نمی شوند و از نظر آکوییناس (( مبدا و اصل آثار هنری ، عقل انسانی است . این آثار با نحوی محاکات و تشبیه و تخیل از عقل الهی سرچشمه می گیرند ، همین عقل انسانی است که برخی آثار هنری را با نحوی دیگر از محاکات و تشبیه از اشیاء طبیعی ابداع می کند . از اینجا نه تنها بیشتر آثار هنری ، طبیعت را مورد محاکات قرار می دهند ، بلکه حتی هنر بیشتر اشیاء را ابداع می کند که درطبیعت وجود دارند . ))

از نظر آکوییناس برخی آثار هنری (( مفید اند )) برخی ((زیبا )) و بسیاری فقط درمرتبه  اندیشه وجود دارند . از نظر آکوییناس منطق نیز درزمره هنرهاست .

آکوییناس ((‌زیبا)) و ((‌خیریا کمال )) را چون حقیقتی واحد تلقی کرده و تاکید می کند که آنها  درمعنای صوری و ظاهریشان متفاوت اند .

آنجا که خیر صرفا به ((میل ))‌یا (( شوق ))‌منحصر می شود ، مشاهده زیبا به (( بهجت )) می انجامد .

((بهجت))‌یاpleasure به اعتباری اعم از((لذت))،((مطبوع ))‌و((‌خوش آیند )) ‌است و معنای این جهانی صرف ندارد ، و به فراتر از ساحت حیوانی حیات بشری مربوط می شود .

از نظر آکوییناس سد ممیزه زیبایی عبارتند از : بی ، عیبی ، تمامیت و کمال ، تناسب شایسته وروشنی ، درخشندگی ، تلالو هریک از این سه عنصر زیبایی شناسی ، مستعد تدرج درمراتب وجود و رجوع به اصل اند . آکوییناس درباب (( حقیقت )) دلربایی و جاذبه می نویسد : ((‌دو نوع زیبایی وجود دارد : زیبایی روحانی و معنوی ، که لازمه نظم و اشباع کمالات روحانی است ، از اینجا ، هرچه که از فقدان کمالات روحانی ناشی شود ، یا آنکه به صورت بی نظمی باطنی و ذاتی ، چونان هاویه تجلی کند ، زشت خواهد بود . نوع دیگر زیبایی ، ظاهری ، این جهانی و دنیوی است ، که لازمه جسم و تن آدمی است ))

از نظر آکوییناس کل زیبایی ها ، تجلی ناتمام گاه یک زیبایی عالی عرفانی هستند .

مطبوع یا لذت بخش ، یکی از تقسیمات حس است و آن چیزی که ، حرکت میل را به صورت سکوت و سکون درچیزی که مطلوب است پایان می دهد (‌(مطبوع )) نامیده می شود و ((‌زیبایی )) آن چیزی است که درهنگام دیده شدن مطبوع طبع واقع شود .

مشهورترین عبارت توماس (( درباره زیبایی )) درطول یک بحث آوگوستینی ، درتلاش برای شناساندن اشخصاص تثلیث ، با مفاهیم کلیدی اش ،‌یعنی پدر ، یا وحدت و غیره اشکار می گردد . او می گوید زیبایی سه شرط دارد .

1 . تمامیت یا کمال اشیاء شکسته یا صدمه دیده اشیاء ناقص و زشت اند .

2 . نسبت یا هماهنگی مناسب و شایسته که به طور جزئی ، می تواند به ارتباط میان اجزاءخودش اشاره کند اما اساسا ارتباطی میان شی ء و مدرک اشاره  می کند ، که مثلا شی ء مشهود فوق العاده متناسب با دیده است .

3- ((‌روشنی ، درخشش یا وضوح )) سومین شرط به انحاء مختلف تفسیرشده است از جمله به سنت نو افلاطونی قرون و سطی ، که درآن ((‌نور )) رمز و سمبل زیبایی الهی و حقیقت  است .

شرایط زبیایی را می توان صرفا به یک معنا بیان نمود . اما زیبایی جزئی از خیراست ، اصطلاحتی قیاسی و تشبیهی است ، یعنی ، وقتی برای انواع متفاوتی از چیزها به کاربرده شود ، معنای متفاوتی پیدا می کند زیرا هرچیزی به نوبه خود زیبا است . (مددپور، محمد، آشنایی با آراء متفکران)


feet problems
یکشنبه 26 شهریور 1396 ساعت 22 و 23 دقیقه و 59 ثانیه
What's up, this weekend is fastidious in support of me,
for the reason that this point in time i
am reading this fantastic educational paragraph here at my house.
Foot Complaints
دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت 06 و 38 دقیقه و 53 ثانیه
There's certainly a lot to find out about this issue.
I really like all the points you have made.
Can you increase your height by stretching?
جمعه 13 مرداد 1396 ساعت 13 و 32 دقیقه و 02 ثانیه
Thanks for one's marvelous posting! I seriously enjoyed
reading it, you will be a great author. I will make certain to bookmark your blog and will eventually come back
very soon. I want to encourage that you continue your great writing, have a nice holiday weekend!
http://marvellamarschke.hatenablog.com/entry/2015/07/01/205104
دوشنبه 1 خرداد 1396 ساعت 23 و 59 دقیقه و 21 ثانیه
I blog quite often and I seriously thank you for
your information. This great article has really peaked my interest.

I'm going to bookmark your blog and keep checking
for new information about once a week. I subscribed to your RSS feed too.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر